Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem – Csíkszeredai Kar – csik.sapientia.ro

sapientia.ro

Főoldal / Erasmus+ / Erasmus+ beszámolók / Tanulmányi mobilitás 2017/2018 II. félév /

Balla Nóra, Világ- és összehasonlító irodalom-angol nyelv és irodalom II. év

Vigoi Egyetem, Vigo

Spanyolország

Voltam már külföldön több időre, így nagyjából tudtam, hogy milyen érzésekkel kell majd megküzdenem, amikor belevágok ebbe az utazásba. Azt azonban valóban nem gondoltam volna, hogy milyen nehéz szívvel válok majd el Vigotól, a második otthonomtól, amely benőtte magát a szívembe.

Ismerkedésünk eleinte nem volt zökkenőmentes. Ahhoz, hogy eljuthassunk hozzá legelőször is vonattal utaztunk Bukarestig majd onnan kétszeres átszállással Vigo repterén landoltunk a közel egy napot felölelő utazás megkoronázásaként.

Amikor megérkeztünk már kaptuk is a segítséget mentorunktól Angélától, aki eligazított abban, hogy melyik buszra szálljunk fel, így viszonylag akadálytalanul jutottunk el szálláshelyünkre. Habár a buszút szinte egy órácskát vett igénybe fel sem tűnt nekem, hiszen annyi megcsodálnivalóm akadt. A kis mandarinfák, amelyekre lépten-nyomon rácsodálkozhattam, a balkonos épületek, gazdag kertecskékkel ellátott épületek a város peremén. Picit úgy éreztem magam mintha egy második „kincses városra” bukkantam volna. Már alig vártam, hogy közelebbről is szemügyre vegyem, amint lehetőségem adódik rá.

A szálláskeresés terén teljesen rábíztuk magunkat a mentorunkra és egy hét alatt meg is találtuk a számunkra legmegfelelőbbet. Aztán belevetettük magunkat az egyetemi életbe és bizony már az elején feltűnt, hogy ott nem az általunk ismert oktatási stratégiát követik.

A napunk nagy része tényleg az egyetemen telt, hiszen az egyetem és a szálláshelyünk között levő távolság olyan nagynak bizonyult, hogy nem érte volna meg haza buszoznunk és vissza. De így lehetőségünk nyílt jobban megismerni az egyetemi campust és bebarangolni minden szegletét.

Az órák nagyon jó hangulatban teltek, a tanárok mindig próbáltak beszélgetést kezdeményezni a tanultakról, ami nagyban megkönnyítette a megértést is. Szerettem a csoportos feladatokat, mert akkor a helyi diákokkal is lehetőségünk adódott dolgozni. Ők mindig barátságosan fogadtak minket, soha nem érzékeltették, hogy mi csak cserediákok vagyunk, és nem tartozunk közéjük.

A vigói diákok is a mijeinkhez hasonló problémákkal küzdenek nyelvtanulás terén. Egyáltalán nem számít rossz pontnak, ha rosszul ejtesz egy szavat vagy nem 100%-os nyelvhelyességgel fogalmazol meg valamit. A próbálkozást, akarást értékelik, hiszen az egyetem az a hely ahol lehetőséged nyílik a hibáid korrigálására és a személyes fejlődésre.

Néhányan mosolyt is csaltak az arcomra, be kell vallanom tetszett az a pozitív attitűd, amellyel szemlélik a dolgokat - a hibákat nem végzetesnek tekintik, hanem azt mondják: Mire tanított ez meg engem? Legközelebb mire kell figyelnem, hogy ne kövessem el ugyanazt a hibát? Habár eleinte be kell ismernem jobban elvonta a figyelmem az állandó panaszkodás idővel rá kellett jönnöm, hogy szemléletváltásra lesz szükségem, ha meg szeretném érteni hogyan is működnek a galíciai emberek.

A legnagyobb motiváló erőt a tanárok adták, akik mindig igyekeztek ösztönözni minket arra, hogy önállóan gondolkodjunk és cselekedjünk. Főleg az a gondolat maradt meg bennem, hogy ne figyeljünk a rossz, lehúzó véleményekre, hiszen nem ettől függ az értékünk, ha kitartóan próbálkozunk és akarunk fejlődni, elérjük idővel a céljainkat.

Sokkal felszabadultabbnak éreztem magam az ott töltött idő alatt, kevesebb volt a nyomás és stressz rajtunk, hiszen az ottani alapképzés négy évet ölel fel. Ez meg is látszik a tanterven is, ugyanis kevesebb dolgot kell egy évbe belezsúfolniuk, így sokkal részletesebben és alaposabban tanulják a tantárgyakat. Többet kell olvasni, több a feladat, de valóban szilárd alapokon fekvő tudásra tehetsz szert.

Pozitív dologként élem meg, hogy nemcsak az angoltudásom, a spanyol is gyarapodott ez idő alatt. Valósággal élvezet volt megtanulni a dolgok neveit, ráadásul a környezet is nagy segítségünkre volt ebben.

Számomra hatalmas élmény volt a vigói egyetemen tanulni, nemcsak szakmai szempontból, hanem mert időközben önmagamat is jobban megismerhettem. Kirándulásokból sem voltunk híján, hiszen nemcsak az ORI által szervezetteken vettünk részt, hanem saját felfedezőtúrákat tettünk. Így jutottunk el Santiago de Compostelába és Barcelonába is. Mindenképpen érdemes kihasználni az időt és a tanulás mellett az utazásra is időt szakítani. Vigo saját reptérrel rendelkezik, ezért direktben is utazhattok sok nagyvárosba.

Az utolsó hetekben kerestük fel a Cies szigeteket is, hiszen májustól lehetett hajóval eljutni oda. Leírhatatlan érzés volt a sziklák tetejéről nézni a végtelen láthatárt és hiába is kattogtattam a fényképezőgépem gombját csak az emlékeimben maradhatott meg a víz kékje és a szirtekre csapódó hullámok fodra.

Összességében tehát úgy írnám le ezt a félévet, mint életem egyik legjobb döntése. Ha az időt visszatekerve megismételhetném minden bizonnyal meg is tenném. Amennyiben a vigói Erasmus program keltette fel az érdeklődéseteket ne riadjatok vissza a távolságtól, hisz meglátjátok, hogy az ott átélt élmények majd mindenért kárpótolni fognak titeket.