Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem – Csíkszeredai Kar – csik.sapientia.ro

sapientia.ro

Főoldal / Hírek /

Szászföldi tanulmányi kiránduláson a bölcsészek

A Humántudományok Tanszék 27 hallgatója Dégi Zsuzsa és Tapodi Zsuzsa oktatók kíséretében szászföldi tanulmányi kiránduláson vett részt 2018. április 6-7-én.

Az első megállót az ispánkúti Petőfi-emlékhely és a Petőfi Múzeum megtekintése jelentette Fehéregyházán. Utána Segesvár óvárosa következett, ahol a nagy költőé mellett egy másik vértanú, a Segesváron született boldog Apor Vilmos szobrát is megnézhettük a romantikus stílusú katolikus templom mellett. Miközben a várban a hat-hat lépcsőfok után következő pihenőn kapkodtuk a levegőt, elgondolkodhattunk a fedett diáklépcső építőinek üzenetén. Az alagút végén fényt láttunk, a tetőn a szakrális terek: templom, iskola és temető segítette a spirituális felemelkedést. Akinek kedve volt egy kis ijesztgetéshez, az a rémségek palotájába is bekukkanthatott. A létesítmény ötletgazdáját Vlad Țepes közeli szülőháza inspirálta.

Keresden a Bethlen kastély helyreállítási munkálataiba nyertünk betekintést a Dévai Szent Ferenc Alapítványt képviselő várnagy jóvoltából, miközben a reneszánsz építészet jegyeit vizsgáltuk a pincétől a padlásig. Almakeréken nem volt szerencsénk: a hajdani Apafi kastély éppen gazdát cserél, a klasszicista épületbe bekukkanthattunk, de az utolsó erdélyi fejedelem gyönyörű freskókkal díszített, gótikus családi templomát csak kívülről csodálhattuk meg, a gondnokot ugyanis nem találtuk otthon. Erzsébetváros kimagasló értékű műemlékei, a hatalmas, kéttornyú, barokk stílusú örmény templom és az Apafi kastély igen szomorú látványt nyújt. Lám-lám, nem csak a szász kulturális örökség van veszélyben a Küküllő mentén!

Medgyesi sétánk a központban, a gótikus vártemplom körül folytatódott, és a teázás-kávézás feledtette a szemerkélő eső okozta kellemetlenséget. A legérdekesebbnek Szelindek várromjaihoz való kapaszkodás bizonyult, mert a toronyból közben az esti harangszó hallatszott, és a harangozó bíztatására a toronyba felkapaszkodókat lélegzetelállító látvány fogadta. Nagyszeben az esti séta után szállásunk ablakából a szomszédos ortodox templomot övező temető mécseseit látva csodálkozhattunk rá erre, a keleti egyházban szokásos nagypénteki hagyományra.

Szombaton Nagyszeben óvárosa volt a célpont: a kis- és nagypiac (a ringek) utóbbin látványos húsvéti vásár zajlott, a gyönyörű, gótikus evangélikus püspöki székesegyház, melynek tornyából gyönyörű kilátás nyílik, és a barokk, szemet becsapó technikákat alkalmazó katolikus templom. A Brukenthal Múzeum, Európa legrégebbi közgyűjteménye több mint kétszáz éve fedi fel értékeit a látogatók előtt. A barokk palota udvarából kifelé jövet – húsvéti meglepetésként – a báró úr képmásával ellátott süteményt is kaptunk. A hazugok hídja alattunk sem omlott le.

Ebéd után a közeli Veresmarton meglátogattuk Eginald Schlattner szász írót, akinek regényeit hat nyelvre fordították már le, és meg is filmesítették. Az író evangélikus lelkész, a kis román stílusú templomban rövid istentiszteletet tartott, és a keleti és nyugati egyház építészetben is megnyilvánuló világszemléletének különbségeit is megvilágította. A parókián folytatott beszélgetés során dokumentum és fikció viszonya, a börtönévek tapasztalata került terítékre, (1957-es letartóztatása után két évet töltött a Securitate sztálinvárosi- brassói börtönében, mielőtt egy koncepciós perben tanúként használták volna fel.)

Veresmart után Kerc következett a cisztercita apátság impozáns romjaival és újabb toronymászással, Fogarason a vár körüli séta tudatosította bennünk a külső szerkezet nagyszerűségét. Vledény, Feketehalom, Sepsiszentgyörgy útvonalon tértünk haza.